Friday 30 December 2011

Kolagen

Manfaat  kolagen - (For English -Click here ). 
Manfaat daripada kolagen adalah luas dan pelbagai tanpa mengira jantina, tetapi adalah lebih bermanfaat kepada usia.Wanita terutamanya, sudah biasa dengan perkataan ini kerana ia sering dipaparkan secara jelas pada produk-produk kecantikan.
Apa itu Kolagen dan manfaatnya kurang diketahui secara meluas. Kamus menerangkan kolagen sebagai  protein yang didapati dalam tisu-tisu perantara mamalia dan juga manusia. Malah kolagen membentuk lebih daripada 25% protein dalam badan kita. Seringkali kolagen dirujuk sebagai gam yang memegang kita, tanpanya kita tidak dapat berfungsi.
Manfaat kolagen tidak harus dianggap sebagai sesuatu yang hanya boleh digunakan dalam produk-produk kecantikan. Ia adalah produk semulajadi yang menakjubkan  yang memberi manfaat sepenuhnya kepada seluruh badan.
 Badan bayi yang baru lahir adalah kaya dengan kolagen, tetapi apabila kita semakin meningkat usia dari umur 25 tahun  ke atas keupayaan badan untuk menghasilkan semula kolagen berkurangan dan kemudian pada umur 35 tahun badan kita berhenti menghasilkannya sama sekali dan proses penuaan akan berlaku.
Manfaat kolagen adalah untuk menambah diet kita dengan makanan tambahan kolagen, membolehkan kita melambatkan proses penuaan dan menikmati gaya hidup kita.

Di bawah adalah sebahagian manfaat kolagen dan peningkatan yang dapat diharapkan jika anda mengambil makanan tambahan kolagen.

Rambut dan Kuku
Faedah kolagen boleh membantu menguatkan rambut dan merangsang pertumbuhan semula. Kuku juga menjadi lebih kuat manakala bintik putih akan hilang secara beransur-ansur. Penggunaan yang teratur akan menggalakkan katil-kuku untuk mengekalkan warna yang sihat.

Kulit
Manfaat kolagen berfungsi dengan elastin untuk menyokong tisu-tisu badan. Ia menyediakan kulit dengan ketegasan dan kekuatan yang kita sering merujuk kepada sebagai keanjalan. Apabila  usia kita meningkat, kulit kita menjadi kering dan berkedut, penggunaan tetap kolagen akan membantu untuk mengekalkan kelembutan dan tekstur. 
Manfaat kolagen membantu kulit pulih dengan cepat dan membantu dalam pengurangan tisu parut. Ia juga boleh membantu untuk mengurangkan tompok penuaan dan kerosakan parut bakar.

Sendi
Sesetengah orang mendapati salah satu daripada manfaat kolagen adalah untuk mengurangkan kesakitan dan geseran pada sendi mereka. 

Ini adalah kerana kolagen memberikan fleksibiliti badan yang menjadi komponen utama tulang, tendon dan juga saluran darah. Kolagen sangat membantu dalam pembinaan semula bahan rawan dalam sendi.

Tulang

Mengenai  tulang kita, kolagen adalah sama penting seperti kalsium, kerana ia adalah kolagen yang gam tulang bersama-sama. Manfaat daripada kolagen jika digunakan secara kerap akan membantu untuk menguatkan tulang dan mengurangkan peluang tulang menjadi rapuh.Satu diet yang baik dan sebagai makanan tambahan, kolagen tetap membantu mengekalkan tulang yang kuat dalam meniti usia tua. Manfaat kolagen juga membantu untuk memastikan kelembutan, mengekalkan kesihatan dan kesakitan yang dikaitkan dengan kekakuan.

Otak.

Nutrisi ke otak kita adalah dibekalkan oleh sel-sel Glya dan ini disokong oleh tisu kolagen. Saraf tengkorak tidak boleh menerima nutrisi yang mencukupi apabila tisu kolagen menjadi lemah. Para pakar berpendapat ini adalah salah satu daripada sebab-sebab demensia. Faedah kolagen boleh membantu untuk menjaga minda serta badan dalam keadaan yang baik.

Mata

Untuk berfungsi dengan betul otot dalam mata perlu lembut. Kornea banyak mempunyai  kolagen, apabila kita semakin tua, kolagen menjadi kurang dan kornea mula mengeras, menyebabkan masalah dengan penglihatan. Beberapa ujian telah menunjukkan peningkatan dalam kesihatan mata selepas menggunakan makanan tambahan kolagen. Manfaat kolagen tidak boleh dipandang remeh, ia adalah satu cara semulajadi yang ringkas untuk membantu kita menjaga diri kita sendiri cergas dan sihat.

Apa Terjadi?
Dalam tempoh beberapa jam pertama tidur, kita pergi ke fasa yang dipanggil fasa Alpha Sleep kitaran tidur otak. Semasa kitaran ini, kelenjar pituitari otak (bahagian yang penting dalam sistem endokrin) melepaskan hormon ke dalam aliran darah dan kita pergi ke mod nafas baru iaitu membaiki & menggantikan (kolagenlah bahagian yang penting dalam sintesis protein ini).

Setelah hormon dan kolagen yang betul didapati, badan boleh mensintesis semua protein yang diperlukan, bukan sahaja untuk melakukan perkara yang "penting untuk hidup ",  kerja-kerja pembaikan & pembaharuan, malah juga pembaikan yang kurang penting & pembaharuan seperti  membina kulit semula, mengukuhkan ligamen, tulang rawan dan tulang serta menormalkan sistem imun.
Hampir semua pembaharuan dan pembaikan badan berlaku dalam tempoh dua jam pertama tidur.Dalam erti kata lain, badan kita mula cuba melakukan semua perkara-perkara (Pembaikan & Pembaharuan) seolah kita masih muda.
-----------------------------------------------------------------
Kolagen untuk melawan Penuaan
Anti-penuaan yang kuat untuk jangka masa yang panjang ialah Kolagen. Ia memperbaiki keanjalan kulit dan kelembutan, mengurangkan garis dan kedutan. pengambilan kolagen boleh menghasilkan kulit yang lebih kukuh, membantu untuk mencapai kulit dan tona yang lebih berseri, bercahaya & lebih muda. Tanpa kolagen yang cukup, pembaikan kehidupan hanya boleh berlaku. Pembaikan kurang penting tidak dilakukan. Bila kita berusia pembaikan yang kurang penting diabaikan. Ini adalah penyakit yang kita panggil penuaan.

Tanpa kolagen yang cukup,  kulit & badan anda jadi tua, tak kira umur anda! Tiada sistem Anti-Penuaan dapat berkuat kuasa tanpa bekalan kolagen yang mencukupi dalam badan.
Badan anda tidak mendapat kolagen daripada makanan, ia perlu dihasilkan. Dengan meminum kolagen, badan anda meningkat pengeluaran kolagen sendiri seperti seorang muda.

Kehilangan berat badan & Mengurangkan Lemak Badan


Kolagen diambil secara lisan boleh membantu metabolise lemak badan, dengan itu, ia mempunyai peranan dalam kedua-dua pengurusan berat badan dan pengeluaran jisim badan tanpa lemak dalam sukan dan pembinaan badan.Mengambil kolagen menyebabkan tubuh membakar lemak.Kolagen digunakan dalam sintesis protein bersama sumber tenaga badan dan lemak, untuk menghasilkan protein yang diperlukan badan membaiki otot, ligamen, tendon dan sebagainya.


Mengambil kolagen secara lisan, anda boleh merangsang pengeluaran kolagen badan anda sendiri.Kesan keseluruhan metabolisma lemak kerana aktiviti peningkatan pembaharuan & pembaikan  adalah pengurangan dalam lemak badan.

Anti-Radang, Legakan kesakitan, gabungan Kesihatan.
Kolagen telah terbukti untuk mengurangkan kerosakan kepada sendi dan merangsang pengurangan yang ketara dalam sakit sendi, ketegangan dan bengkak.
(Dr C Searling, Fresco CA) dari Harvard Medical School yang membuat kajian mengenai kesan-kesan kolagen yang ditadbir secara lisan untuk mengurangkan keradangan dan melegakan kesakitan, - telah membuktikan secara meyakin bahawa hampir 90% daripada mereka yang mengambil bahagian mempunyai keputusan yang luar biasa serta mengubah gaya hidup mereka.

Kolagen boleh mengurangkan kerosakan oksidatif pada sendi-sendi dan merangsang pengurangan sakit-sendi dan bengkak serta menstabilkan sistem imun badan dan membantu meneutralkan pengeluaran struktur molekul yang tidak normal yang dikenali menjadi punca utama kesengsaraan dan kaku sendi, terutama dalam artritis reumatoid.
Ia berfungsi sebagai agen chondroprotective dan melindungi rawan dan bendalir sinovia terhadap kemerosotan.Kolagen boleh membawa kelegaan sebenar dari sakit dengan terus melawan tisu penuaan dan artritis dengan membantu pembaikan biasa ligamen, tendon dan sendi tulang pada masa yang sama memperbaiki tisu penghubung kulit.

No comments:

Post a Comment